Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Followers

Wednesday, May 26, 2010

Teringat masa lalu..

Kenapa tetiba je ari ni ku teringat moment-moment dengan kengkawan satu Malaysia aku masa aku kerja kat chinese kindy dulu? Dah lama x speaking Mandarin dengan bebudak chinese. Wa...skill dah hancus. Dah lupa speaking mandarin lor. FYI, aku penah keje kat chinese kindergarten=montessori for about 3 years hokey. Sume budak cina yang aku ajar tuh. Aku ngajar budak 6 years. Pembelajaran adalah dalam bahasa inggeris. Kalo budak x paham ape yang aku cakap, terpaksa la di translatekan ke dalam mandarin, bley la cakap ckit2. Ala.. menda yang dok cakap ari-ari aku bley la blasah cakap ngan bebudak kan. Ater, ngajar anak cina, kalo dia dari umo 4-5 tahun dah masuk kindy bley la dia paham omputih kan? Kalo umo 6 tahun baru masuk, x ke aku kena speaking mandarin ngn dia? Aku blajar mandarin pun dari cikgu cina yang ngajar kat situ le.. Best wooo.. bley cakap cina kan. Lelama kat sana aku bley la blasah cakap cina ngan bebudak. Amatlah seronok, kalo ko cakap x betul, bebudak tu siap tolong wat pembetulan lagi ! Sape yang teacher sebenarnya ni? Lepas tu kan, hujung tahun ade concert lak. Biasanya semua tarian adalah direka oleh cikgu-cikgu le..Aku keja kat sana memacam skill dapat. Menari pun bley ! he..he.. dah kena ajar bebudak kan? Harus la teacher yang kena practise menari dulu. Jadik koreografer di situ. Mereka tarian.. Budak 2 years++ pun dah bley baca & kenal A-Z. 3 years plak bley baca buku Peter & Jane yang 1st tu. Hebat betul bebudak diorang ni. Kiranya bebudak 6 years yang aku ajar tu dah guna syllabus standard 3 tau ! Superb ! Pengalaman yang x dapat aku lupakan.. Ingat nak hantar anak aku gi blajar kat sana la.. Bley cakap cina, ye x?

4 comments:

  1. salam kenalan..bleh call kita as kf hee..

    wah mesti best ckp cine kan..
    "li hau ma?"

    ok dah bye......:)

    ReplyDelete
  2. bestnyer dpt blajar ckp cina..
    mai satu pe bnda pn xtau kak..
    haha..:DD

    ReplyDelete
  3. mysara : bley la ckit2.tapi skrg dh x bley.hu..hu..nk ckp pown tkt salah..sbb dh lama x praktikkan. that's why they say practise make perfect !

    ReplyDelete